De entree van de westelijke reizigerstunnel, waar deze aansluit op het monumentale stationsgebouw van Pierre Cuypers, is een van de drukste punten van station Amsterdam Centraal. Het doel van de renovatie was dan ook het creëren van visuele rust, overzicht en een leesbare omgeving voor de reiziger. Daarbij is de oorspronkelijke architectuur van het monument ingezet om de leesbaarheid van het gebouw te vergroten. Wie het station al kende, zal het meteen opvallen dat de voormalige – te steile – hellingbaan aan de kant van de stationshal is verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor trappen en een roltrap.
westknoop amsterdam centraal geopend!
Meer ruimte, overzicht en visuele rust. Na een grondige verbouwing is de vernieuwde entree van de westelijke reizigerstunnel op Amsterdam Centraal geopend. Braaksma & Roos is als restauratiearchitect deel van het ontwerpteam met ZJA en IGG mooie project.
Meer ruimte, visuele rust en monumentale schoonheid
De ooit grotendeels gesloopte bogenwand van de originele perronconstructie daarboven is gereconstrueerd. Ook zijn de noordgevel van het Cuypersgebouw en de voormalige grondkerende wand weer herkenbaar gemaakt. Door de trappen en roltrappen meer naar het westen te verplaatsen, is er meer ruimte gecreëerd. De donkere, hoekige en ‘metalen’ uitstraling uit de jaren tachtig is vervangen door lichte kleuren en duidelijke accenten bij de trappen. Ook verbinden twee nieuwe liften de entree, de reizigerstunnel en het eerste perron met elkaar.
Precisiewerk binnen een omvangrijk project
Met een verwachte groei in reizigersaantal en reisfrequentie, werkt ProRail samen met de gemeente Amsterdam, NS, ingenieursbureaus Arcadis, Movares en team ZJA (architectenbureau ZJA, Braaksma & Roos Architectenbureau, IGG) de komende jaren verder aan de modernisering van Amsterdam Centraal. Het omvangrijke project maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), dat als doel heeft meer treinen te kunnen laten rijden en de transferruimte in het hele station – op een aangename manier – te vergroten.
De perrons worden stuk voor stuk verbreed en nu de entree van de westelijke reizigerstunnel klaar is, zal ook de smalle Oosttunnel worden verbreed. Pal daarnaast wordt een grote inpandige fietsenstalling met 8500 plekken gerealiseerd, naar ontwerp van Arcadis en in de oosttunnel komen winkels. Met de stapsgewijze opeenvolging van grotere en kleinere ingrepen, zal het station straks helemaal klaar zijn voor zijn toekomst.